Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad

dinsdag 5 november 2019

19:30 - 23:00
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
A.J. Gerritsen
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening en mededelingen
  2. 3.2
    aan de gemeenteraad
  3. 5

    Geen mondelinge vragen ingediend.

  4. 6

    Portefeuillehouder: Wethouder Langius.


    Met de najaarsrapportage legt het college verantwoording af aan de raad over de uitvoering van de programmabegroting 2019. Daarmee wordt de raad in staat gesteld zijn controlerende taak uit te voeren op basis van de financiƫle kaders die zijn gesteld in de programmabegroting 2019. Deze rapportage gaat over de eerste acht maanden van 2019 met een doorkijk naar het einde van het jaar en biedt de mogelijkheid om daar waar dat nodig is bij te sturen. De najaarsrapportage leidt tot een bijstelling van het begrotingssaldo 2019 met 3,4 miljoen euro voordelig.

  5. 7

    Portefeuillehouder: Wethouder Langius.


    Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat grondexploitaties minimaal 1x per jaar geactualiseerd dienen te worden. Bij de gemeente Almelo vindt deze vaststelling elk jaar plaats bij de jaarverantwoording. Bij de behandeling van de Perspectiefnota heeft de wethouder de toezegging gedaan om medio 2019, bij de behandeling van de Begroting, de grondexploitaties tussentijds te actualiseren en deze aan de raad voor te leggen.


    Met deze halfjaarlijkse actualisatie informeert het college de gemeenteraad over de ontwikkelingen in 2019 van de grondexploitaties. De geactualiseerde grondexploitaties zullen eind van het jaar 2019, naar verwachting, met circa 1,4 miljoen euro verslechteren, waarvan circa 0,6 miljoen euro reeds is voorzien in de voorziening heroriƫntatie werklocaties. Bij de jaarverantwoording 2019 dient derhalve, naar verwachting, voor circa 0,75 miljoen euro een aanvullende verliesvoorziening te worden getroffen.

  6. 8

    Portefeuillehouder: Commissie planning en control.


    De overeenkomst met Deloitte Accountants BV om de jaarrekening van de Gemeente Almelo te controleren loopt eind 2019 af. In het voorjaar van 2020 controleren zij nog als laatste werkzaamheden de jaarrekening van 2019. Formeel hoort een gemeente altijd een accountant te hebben.
    Op 2 april 2019 heeft de gemeenteraad van de gemeente Almelo besloten in te stemmen met een gezamenlijke Europese aanbesteding van de accountantsfunctie. Het resultaat is dat de gemeenteraad met dit raadsvoorstel gaat vaststellen dat Deloitte Accountants BV wordt benoemd als accountant voor de gemeente Almelo voor de controleperiode 2020-2022 met een optionele verlenging voor de controleperiode 2023-2025.

  7. 89
    Sluiting