Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad

dinsdag 7 april 2020

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
A.J. Gerritsen
Toelichting

De agenda van de raad van 7 april omvat met name de raadsvoorstellen van de afgelaste raadsvergaderingen van 17 maart en 31 maart.
Het betreft een  voorlopige agenda.
Afhankelijk van de landelijke richtlijnen en maatregelen rondom het Coronavirus, kan het zijn dat de agenda wordt geannuleerd of gewijzigd.


I.v.m. de landelijke richtlijnen rondom het Coronavirus vindt de raadsvergadering plaats zonder publiek. U kunt de raadsvergadering volgen via de (live) webuitzending. Deze vindt u via www.almelo.nl/gemeenteraad.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening en mededelingen
  2. 2

    - besluitrijpheid raadsvoorstellen
    - indienen moties als agendapunt
    - bespreekpunten
    - stemverklaringen bij hamerstukken
    - hamerstukken
    - nomineren voor de raadmeter

  3. 3.2
    aan de gemeenteraad
  4. 4

    Conform Reglement van Orde (artikel 19 lid 3) dienen raadsleden opmerkingen over de notulen voorafgaand te melden bij de griffier.

  5. 5

    Het vragenhalfuur is tijdelijk buiten werking, raadsleden kunnen gebruik maken van de mogelijkheid schriftelijke vragen in te dienen.

  6. 6

    Portefeuillehouder: wethouder Van Mierlo


    De gemeente Almelo werkt aan een duurzame samenleving en streeft naar meer duurzame energieopwekking, met als doel in 2050 zo goed als klimaatneutraal te zijn. Daarnaast werkt de gemeente in de regio samen aan een Regionale Energie Strategie (RES). Almelo heeft zich voorbereid door onderzoek te doen naar de kansen en belemmeringen voor duurzame energieopwekking en door het landschap te analyseren. Het resultaat is een Duurzame Energieladder. De concept Duurzame Energieladder is op 7 januari 2020 in het politiek beraad besproken. Naar aanleiding daarvan zijn er aanpassingen doorgevoerd. Het college heeft de definitieve Duurzame Energieladder vastgesteld en legt de definitieve Duurzame Energieladder ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad.

  7. 7

    Portefeuillehouder: A.J. Gerritsen


    Op 14 januari jl. heeft de gemeenteraad van Almelo het college geen toestemming verleend de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Twente aan te passen, zoals was voorgesteld door het bestuur van de Omgevingsdienst Twente (ODT). Deze aanpassing is echter noodzakelijk om het lidmaatschap van een werkgeversvereniging mogelijk te maken in verband met de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren. In lijn met het raadsbesluit en het aangenomen amendement van 14 januari jl., heeft het bestuur van de ODT een wijziging van de regeling ODT met een aangepaste tekst aan de colleges van de deelnemers voorgelegd. De raad wordt gevraagd het college toestemming te geven om in te stemmen met de (nieuwe) voorgestelde wijziging van de regeling ODT.

  8. 8

    Portefeuillehouder: wethouder Van Rees


    Het ontwerpbestemmingsplan de Gravenruiters heeft ter inzage gelegen. Het gaat om de ontwikkeling van een paardrijaccommodatie voor mensen met een beperking aan de Plesmanweg. Er zijn twee zienswijzen ingediend. Deze hebben geen aanleiding gegeven om het bestemmingsplan aan te passen. Uw raad wordt voorgesteld het bestemmingsplan vast te stellen.

  9. 9

    Portefeuillehouder: wethouder Van Rees


    Het bestemmingsplan “Markgravenweg 1” voorziet in een zorginstelling voor personen met dementie die 24-uurs zorg behoeven. Er zijn vijf zienswijzen op het ontwerpbestemmingsplan ontvangen. Deze en de informatie uit de hoorzitting geven aanleiding het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. De wijzigingen betreffen het vastleggen van gebruik voor maximaal 28 verblijfseenheden voor personen met dementie, voorkomen van verkeersmanoeuvres door vrachtwagens, toevoegen van een stikstofberekening en correcte weergave van bestaande parkeerplekken op de verbeelding. Een exploitatieplan is niet nodig.

  10. 10

    Portefeuillehouder: wethouder Van Rees


    Op 28 oktober 2019 heeft Beter Wonen verzocht om toepassing van de coördinatieregeling voor de oprichting van 30 appartementen aan de Bornerbroeksestraat. Door de toepassing van de coördinatieregeling is het mogelijk om alle voor het bouwplan benodigde besluiten gecoördineerd voor te bereiden en vast te stellen, waardoor het totale tijdsbeslag van de procedure kan worden beperkt. Wij stellen u voor om aan het verzoek van Beter Wonen tegemoet te komen.

  11. 11

    Portefeuillehouder: wethouder Van Rees


    Op 28 oktober 2019 heeft Beter Wonen verzocht om toepassing van de coördinatieregeling voor de oprichting van 22 grondgebonden woningen aan de Parellelweg/Appelstraat. Door de toepassing van de coördinatieregeling is het mogelijk om alle voor het bouwplan benodigde besluiten gecoördineerd voor te bereiden en vast te stellen, waardoor het totale tijdsbeslag van de procedure kan worden beperkt. Wij stellen u voor om aan het verzoek van Beter Wonen tegemoet te komen.

  12. 98
    Sluiting
  13. 100