Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad

dinsdag 30 september 2025

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Richard Korteland
Toelichting

Inwoners die willen inspreken bij één van deze agendapunten kunnen zich hiervoor tot uiterlijk op de maandag voor de vergadering tot 15.00 uur aanmelden bij de Raadsgriffie via raadsgriffie@almelo.nl. Bellen of appen kan ook naar Dörte Jürgensen 06-31997498 of Meriam Lütjann 06-25707982.


De vergadering zal live worden uitgezonden. Als u inspreekt of plaats neemt in de raadzaal is het goed om te weten dat de uitzendingen op de site van de gemeente beschikbaar blijven. Mocht u niet in beeld willen komen, laat ons dat dan weten.


Meer informatie over het spreekrecht vindt u op de website van de Gemeente Almelo onder de link Uw invloed in de gemeenteraad | Gemeente Almelo

Agendapunten

  1. 1

    Insprekers

  2. 2

    - besluitrijpheid raadsvoorstellen
    - indienen moties vreemd als agendapunt
    - bespreekpunten
    - hamerstukken
    - nomineren voor de raadmeter

  3. 3

    Besluitenlijst hamerraadsvergadering 23 september

  4. 4

    - ingekomen raadsbrieven vanuit B&W 30 september


    - ingekomen stukken aan de gemeenteraad 30 september

  5. 5
    Mondelinge vragenhalfuur
  6. 6

    Portefeuillehouder Jan Martin van Rees


    Samenvatting
    Almelo staat richting 2050 voor grote maatschappelijke en ruimtelijke opgaven, zoals woningbouw, energietransitie, klimaatadaptatie en sociaaleconomische versterking. Er is ruimte nodig voor woningen, voorzieningen, natuur en een gezonde leefomgeving. Tegelijk vraagt ook de regio Twente met ten minste 69.000 woningen en 50.000 extra banen om een gezamenlijke aanpak. Almelo zal hierin zijn aandeel moeten nemen en wil een substantiële bijdrage leveren. De huidige Omgevingsvisie 2020-2040 biedt daarvoor een basis, maar actualisatie is nodig. De Contourennotitie vormt hiervoor de eerste stap en beschrijft vier integrale kernopgaven met bijbehorende ambities en leidende principes als basis en kader voor verdere uitwerking en brede maatschappelijke participatie

  7. 7

    Portefeuillehouder Jan Martin van Rees
    Samenvatting
    Periodiek wordt een nota kapitaalgoederen openbare ruimte opgesteld. Deze nota geeft inzicht in de benodigde middelen om de gemeentelijke kapitaalgoederen op het vastgestelde of wettelijk verplichte niveau te houden. De nota kapitaalgoederen openbare ruimte 2026-2029 geeft dit inzicht op basis van de actuele gegevens. De nota laat zien dat instandhouding van de kapitaalgoederen de komende 4 jaar binnen de vastgestelde budgetten kan, maar dat wel een kleine herschikking van budgetten nodig is. De raad stelt de nota vast.

  8. 8

    Portefeuillehouder Jeffrey Hinnen


    Samenvatting
    Vanaf rapportagejaar 2025 is de P&C cyclus aangepast door de introductie van de zomerrapportage. De zomerrapportage is de eerste tussentijdse rapportage in de planning-en-control cyclus 2025. Met de zomerrapportage informeert het college de raad over onder andere de financiële stand van zaken van de programmabegroting 2025.
    De zomerrapportage 2025 leidt tot een bijstelling van het begrotingssaldo 2025 met afgerond 8,9 miljoen euro voordelig. Na vaststelling van de zomerrapportage komt het begrotingssaldo uit op 2,4 miljoen euro voordelig. De volgende tussentijdse rapportage in de planning -en control cyclus 2025 is de slotrapportage

  9. 9

    Portefeuillehouder Jeffrey Hinnen


    Samenvatting
    Almelo staat voor grote ruimtelijke en maatschappelijke opgaven. Door het bouwen van nieuwe woningen en herstructurering van bestaande wijken, moet Almelo een aantrekkelijke stad in balans worden. Als we keuzes maken over nieuwe woningen of herstructurering dan kiezen we ontwikkelingen die bijdragen aan zowel maatschappelijke als ruimtelijke opgaven. In de Investeringsagenda stedelijke ontwikkeling Almelo 2025 is vastgelegd aan welke prioritaire gebiedsontwikkelingen we de komende jaren gaan werken. Hiervoor is het (soms) noodzakelijk om gronden en panden te verwerven. Om snelheid in het proces te behouden is het "Beleidskader ontwikkelvastgoed en verwervingskrediet prioritaire gebiedsontwikkelingen" opgesteld. De raad wordt voorgesteld om het beleidskader ontwikkelvastgoed en verwervingskrediet prioritaire gebiedsontwikkelingen vast te stellen en een investeringskrediet beschikbaar te stellen

  10. 10

    Portefeuillehouder Jeffrey Hinnen


    Samenvatting
    De Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Bedrijventerrein Twente (GR RBT) wordt opgeheven omdat er geen beleidsmatige doelstellingen en taken meer zijn die interbestuurlijke afwegingen vragen. Om de GR te kunnen opheffen is een ontwerp liquidatieplan opgesteld. In het liquidatieplan is vastgelegd hoe de activiteiten en activa worden overgedragen. Er is overeenstemming bereikt over de wijze waarop alle activiteiten en activa van de GR RBT kunnen worden overgedragen. Gemeente Almelo zal de grondexploitatie, erfpachtportefeuille, de openbare en verhuurde laad- en loskade en de openbare ruimte overnemen. De gemeenteraad wordt voorgesteld om geen zienswijzen in te dienen op het liquidatieplan GR Regionaal Bedrijventerrein Twente.

  11. 11

    Portefeuillehouder Jeffrey Hinnen


    Samenvatting
    Het bestuur van Twente Milieu stelt op basis van artikel 7 van de aandeelhoudersovereenkomst éénmaal per drie jaar vast of de aandeelverhouding nog passend is. Op basis van de inwoneraantallen per 01-01-2024 van de deelnemende gemeenten is een nieuwe verdeling gemaakt. Het totaal van de aandelen wijzigt niet. Voor de gemeenten Enschede, Borne en Almelo neemt het aantal aandelen per gemeente met 10 toe. De gemeente Almelo koopt 10 extra aandelen Twente Milieu om de afspraken met de andere aandeelhouders goed na te leven. De gemeente bezit nu 280 aandelen van het totaal van 2.070 uitgegeven aandelen door Twente Milieu. Dit gebeurt op advies van de fiscaal adviseur. Door deze stap blijft de onderneming voldoen aan de regels die ervoor zorgen dat er geen vennootschapsbelasting hoeft te worden betaald. Als de aandelenverhouding niet zou worden aangepast, zou dat belastingvoordelen in gevaar kunnen brengen. Dankzij deze aanpassing is de verdeling van de aandelen weer zoals afgesproken. De gemeenteraad wordt voorgesteld op basis van de verdeling van de inwoneraantallen per 01-01-2024, 10 aandelen tegen een intrinsieke waarde van € 6.395,- over te nemen.

  12. 12

    Portefeuillehouder Margreet Overmeen-Bakhuis


    Samenvatting
    Almelo wil zich voorbereiden op een toekomst waarin grondstoffen schaarser en duurder gaan worden en Nederland overgaat op een ander economisch systeem: van de huidige lineaire economie naar een duurzame circulaire economie. Startpunt voor de transitie naar een circulaire economie in Almelo is het beleidsdocument ‘Almelo Circulair 2050’. Hiermee spreekt Almelo de ambitie uit om in 2050 een volledig circulaire gemeente te zijn.

  13. 13

    Portefeuillehouder Margreet Overmeen-Bakhuis


    Samenvatting
    Het externe veiligheidsbeleid uit 2014 past niet meer binnen de gemoderniseerde visie en werkwijze voor externe veiligheid die we kennen onder de Omgevingswet. Het was daarom toe aan actualisatie. Externe veiligheid gaat over de risico’s die ontstaan door het vervoer, opslag, gebruik en productie van gevaarlijke stoffen en het in werking hebben van windturbines en luchthavens. Met het geactualiseerde beleid is zo veel mogelijk aangesloten bij het eerder opgestelde beleid voor externe veiligheid. De raad wordt voorgesteld het geactualiseerde externe veiligheidsbeleid vast te stellen.

  14. 14

    Portefeuillehouder Margreet Overmeen-Bakhuis


    Samenvatting
    De gemeente Almelo heeft de specifieke uitkering Lokale aanpak isolatie aangevraagd. Voor deze specifieke uitkering heeft de gemeenteraad op 24 september 2024 de verordening Subsidie isolatie koopwoningen vastgesteld. Hiermee worden inwoners ondersteund bij het verduurzamen van de eigen woning. De verordening moet door externe ontwikkelingen aangepast worden op meerdere onderdelen. Met de nieuwe verordening “Subsidie woningisolatie Almelo 2025” wordt deze geactualiseerd aan de meest recente regeling specifieke uitkering Lokale aanpak isolatie.

  15. 15

    Portefeuillehouder Margreet Overmeen-Bakhuis


    Samenvatting
    De gemeente Almelo zet een belangrijke stap in haar culturele en stedelijke ontwikkeling. Naar aanleiding van de aangenomen motie ‘1 cultureel centrum’ en in lijn met de cultuur- en erfgoedvisie 2025-2035, heeft het college Draaijer Group opdracht gegeven tot het opstellen van een bidboek cultuur. Dit document biedt een ruimtelijke en strategische uitwerking van de culturele ambities van de gemeente tot een aantrekkelijke stad in balans. Het bidboek biedt inzicht in demografie, publieksprofielen, cultuuraanbod en de huisvestingssituatie, en is tot stand gekomen met input van partijen uit het culturele netwerk. Almelo kent drie samenhangende opgaven: de cultuuropgave, de huisvestingsopgave en de stedelijke opgave. Deze zijn afgezet tegen de huidige situatie en hebben geleid tot drie ruimtelijke ontwikkelrichtingen die sturing geven aan de toekomstige culturele infrastructuur:
    1. De kralenketting – behoud van de bestaande culturele clusters verspreid door de stad.
    2. Het Cultuurkwartier – concentratie van culturele functies rond de Stadskade en de binnenstad.
    3. Eén cultureel centrum – volledige nieuwbouw of herbestemming met nadruk op schaalgrootte en multifunctionaliteit. Op basis van inhoudelijke en kwantitatieve criteria komt het scenario Cultuurkwartier als meest gebalanceerd en strategisch naar voren. Door culturele voorzieningen te clusteren rondom de Stadskade ontstaat een dynamisch stedelijk geheel dat samenwerking stimuleert, de zichtbaarheid vergroot en bijdraagt aan de vitaliteit van het centrum. De raad wordt voorgesteld om te kiezen voor het ruimtelijke scenario ‘Cultuurkwartier’ en dit uit te werken in de prioritaire opgave Stadskade en de burgerzaal van het voormalig stadhuis.

  16. 16

    Portefeuillehouder Rekenkamer Almelo


    Samenvatting
    De gezamenlijke rekenkamers van de Twentse gemeenten hebben onderzoek gedaan naar de regionale samenwerking in Twente. De uitkomsten zijn gerapporteerd in het onderzoeksrapport 'Zicht op zeggenschap’. Een onderzoek naar de samenwerkingen tussen gemeenten in Twente. Het onderzoek is uitgevoerd door Bernschot in opdracht van de samenwerkende rekenkamers van dertien Twentse gemeenten. Het doel van het onderzoek is om inzicht te geven in de diversiteit van samenwerkingsvormen in Twente, de doelstellingen daarvan en de mate waarin gemeenteraden hierop kunnen reflecteren en invloed kunnen uitoefenen. De achtergrond van de vraag ligt in de ontvlechting van de Regio Twente, waarna de samenwerking een ander karakter heeft gekregen.
    Uit het rapport blijkt dat er sprake is van een democratisch tekort, met name bij informele en privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden. De aanbevelingen uit het rapport dragen bij aan een betere democratische legitimiteit en effectiviteit van de Twentse samenwerking. Gemeenteraden hebben onvoldoende zicht en invloed. Dit voorstel beoogt het rapport vast te stellen, colleges op te dragen tot actie over te gaan, en richting te geven aan vervolgstappen waarmee een tekort zou kunnen worden gereduceerd.

  17. 17

    Portefeuillehouder Burgemeester en Griffier


    Samenvatting
    De raad is op zoek naar andere omgangsvormen en een andere gewenste onderlinge samenwerking, maar lijkt met elkaar niet tot het goede gesprek te komen. Dit is echter wel van groot belang om de gezamenlijke rol die de raad heeft als hoogste bestuursorgaan vorm te geven. De rol van raadslid kan alleen op een goede manier worden ingevuld als er sprake is van vertrouwen en veiligheid binnen de raad. Daarom is er eind 2024 gestart met een verbetertraject gewenste omgangsvormen en onderlinge samenwerking in de Raad. De gemeenteraad wordt met dit raadsvoorstel verzocht een besluit te nemen om hier per direct stappen in te gaan zetten.

  18. 97
    Ordevoorstel
  19. 98
    Sluiting
  20. 99
    Besluitenlijst en notulen